söndag 4 augusti 2013

Att ta tillvara på solens energi...

Tjenixen!
Wiihoo, vad man blir lycklig av solvarma dagar!
Denna helgen har vi mest spenderat på stranden och vid poolen och så lite festligheter på det.
Det gäller att ta tillvara på solens strålar bäst det går nu för snart är hösten här.
 
På tal om solens strålar så har vi gjort några klimatsmarta investeringar här hemma.
Solceller för att på hela taket (70 kvm) på södersidan för att generera el investerade vi i förra sommaren.
Med strax över 11 kW är vi hitintills Nordvästra Skånes största privata solcellsanläggning.
Lika bra att ta i ordentligt när man ändå är på gång plus att vi ville att det skulle täcka hela taket så att det skulle bli en estetisk helhet vilket i mitt tycke är minst lika viktigt som funktion.
Enligt våra beräkningar så ska solcellerna ge 11 000 kWh om året men redan nu så har vi producerat 8 000 kWh årets första sju månader så det ser ju verkligen lovande ut.
Jag måste säga att det fungerar jättebra även molniga dagar och mannen som för statistik på det mesta är helnöjd. Själv tycker jag att det känns bra eftersom det är en långsiktig lösning både miljömässigt och ekonomiskt för vi bör ju se över världens energiförbrukning plus att energipriserna högst troligast inte kommer att gå ner i framtiden.
Hemma hos oss så sitter det även solfångare på taket (3,6 kvm, 2000kWh/ år) som är kopplade till varmvatten beredaren och ger oss gratis varmvatten.
På vårt garagetak sitter det också solfångare.
De gör att poolsäsongen kan starta tidigare på försommaren och förlängas en bit in på hösten. Eller så kan man som vi gjorde idag glömma att stänga av dem och få en riktigt varm pool som håller 32 grader, inte helt fel för kvällsdopp...Solfångarna på garagetaket ska vi så småningom bygga in så att de blir lite snyggare så jag får återkomma med bilder på dessa.
 
Framtida planer är att bygga en carport med integrerade solceller där vi kan parkera vår framtida elbil så nu får biltillverkarna snabba på med sina elbilslösningar för vi är redo...

Har ni frågor angående solceller så är det bara att mejla mig på hemmabast@gmail.com så ska jag vidarebefordra till min man som jag nog skulle vilja påstå kan allt och lite till när det gäller solceller och projektledning:-)
 
Ha en finfin kväll och hoppas att ni är fulladdade med solenergi!
Kram,
 
 
 
   
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar