lördag 10 augusti 2013

Recept: Vinbärskaka med hallon och vit choklad

Halloj,
 
Nu har det precis varit fikatajm hemma hos oss och eftersom vädret är sisådär så blev det till att baka lite och jag tänkte att de röda vinbären som hänger så fint i sina klasar skulle få komma till användning i en kaka.
 
  
Denna supergoda och lite sega och kladdiga kaka med  röda vinbär, hallon och vit choklad blev så god att jag bara måste dela med mig utav receptet.
 
 

Vinbärskaka med hallon och vit choklad

100 g smör
1,5 dl socker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk balpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl röda vinbär
1 dl hallon
2 msk hackad vit choklad
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa det rumsvarma smöret och sockret vitt och fluffigt.
Tillsätt ägget och vispa sedan lite till.
Rör ner vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Smörj och bröa en bakform med avtagbara kanter och klicka sedan i smeten och tryck ut den. (Det går lättare att trycka ut smeten om man fuktar händerna lite).
Strö över de röda vinbären och hallonen och tryck till dem lite lätt.
Strö över vit choklad och sätt in mitt i ugnen och grädda i ca 30 minuter.
 
 
  Dekorera med vinbärskvistar och pudra över lite florsocker.
Njut som den är eller med lite vispad grädde till.
 
 
Kram,
C

1 kommentar:

  1. Galet så gott det ser ut!
    Får mig att vilja odla både hallon och vinbär på studs!

    Ha en skön lördag!

    Kram

    SvaraRadera